Lekcja 1 Odpowiedzialność – a co to jest właściwie?

ZADANIE

Wyobraź sobie, że kolega/koleżanka z klasy rzuca w ciebie ołówkiem. Zanim się spostrzegasz, ołówek ląduje na twojej twarzy, na kilka sekund wbijając się w twój policzek.

  1. Co czujesz?
  2. Co zamierzasz/chciałbyś zrobić?
  3. Co robisz?

ZADANIE

Praca ze słownikiem/tabletem/Internetem. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Uczniowie odliczają do pięciu, jak na lekcji w-f. Kapitan każdej z drużyn losuje zagadnienie, które uczniowie mają za zadanie wyjaśnić:

  1. Odpowiedzialność
  2. Konsekwencje
  3. Sprawiedliwość
  4. Wina
  5. Kara

Uatrakcyjnienie pracy w grupach/aktywizacja członków grupy (praca z tabletami – opcjonalnie).

Nauczyciel rozdaje grupom markery i po arkuszu szarego papieru. Grupy przygotowują plakat z własną interpretacją przydzielonego słowa (mapa/wykres/ilustracja/spis od myślników – dowolność). Pytania dodatkowe, które uczniowie powinni uwzględnić w swoich prezentacjach, to:

  1. Czym jest? Co to takiego ………………………?
  2. Kiedy/w jakiej sytuacji możemy mówić o ………………………?
  3. Czy jesteś i co znaczy być (konsekwentnym/odpowiedzialny/sprawiedliwym)?
  4. Czy i w jakiej sytuacji doświadczasz ……………………………………………?
  5. Znajdź jak najwięcej synonimów słowa …………………………….

W trakcie omawiania każdego z pojęć, nauczyciel prosi uczniów o przytoczenie przykładów/wątków z książki, które potwierdzają/zaprzeczają tezom uczniów.

  • Odpowiedzialność za swoje czyny: reperkusje, konsekwencje Ruby, jej matki i każdego z nas (gdy Ruby miała 8 lat rzuciła w twarz kolegi z klasy ołówkiem; w odwecie, ale nikogo to nie interesowało)
  • Sprawiedliwość – czym jest? (str.130)
  • Czy Ruby ma prawo być zła, a nawet wściekła na matkę za to, co zrobiła?
  • Jak oceniasz wybuch wściekłości Ruby podczas widzenia z mamą, tuż po odkryciu przez dziewczynkę prawdy w Internecie?

ZADANIE – klamra

Wyobraź sobie, że kolega/koleżanka z klasy rzuca w ciebie ołówkiem. Zanim się spostrzegasz, ołówek ląduje na twojej twarzy, na kilka sekund wbijając się w twój policzek.

  1. Co czujesz?
  2. Co zamierzasz/chciałbyś zrobić?
  3. Co robisz?
  4. Jak rozwiązałbyś sytuację? Pomyśl o konsekwencjach ciągu dalszego, odpowiedzialności za proponowane rozwiązanie, największej w twoim rozumieniu sprawiedliwości w tej sytuacji i ewentualnej karze.
Licencja Creative Commons Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska