ZADANIE
Wyobraź sobie, że kolega/koleżanka z klasy rzuca w ciebie ołówkiem. Zanim się spostrzegasz, ołówek ląduje na twojej twarzy, na kilka sekund wbijając się w twój policzek.
- Co czujesz?
- Co zamierzasz/chciałbyś zrobić?
- Co robisz?
ZADANIE
Praca ze słownikiem/tabletem/Internetem. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Uczniowie odliczają do pięciu, jak na lekcji w-f. Kapitan każdej z drużyn losuje zagadnienie, które uczniowie mają za zadanie wyjaśnić:
- Odpowiedzialność
- Konsekwencje
- Sprawiedliwość
- Wina
- Kara
Uatrakcyjnienie pracy w grupach/aktywizacja członków grupy (praca z tabletami – opcjonalnie).
Nauczyciel rozdaje grupom markery i po arkuszu szarego papieru. Grupy przygotowują plakat z własną interpretacją przydzielonego słowa (mapa/wykres/ilustracja/spis od myślników – dowolność). Pytania dodatkowe, które uczniowie powinni uwzględnić w swoich prezentacjach, to:
- Czym jest? Co to takiego ………………………?
- Kiedy/w jakiej sytuacji możemy mówić o ………………………?
- Czy jesteś i co znaczy być (konsekwentnym/odpowiedzialny/sprawiedliwym)?
- Czy i w jakiej sytuacji doświadczasz ……………………………………………?
- Znajdź jak najwięcej synonimów słowa …………………………….
W trakcie omawiania każdego z pojęć, nauczyciel prosi uczniów o przytoczenie przykładów/wątków z książki, które potwierdzają/zaprzeczają tezom uczniów.
- Odpowiedzialność za swoje czyny: reperkusje, konsekwencje Ruby, jej matki i każdego z nas (gdy Ruby miała 8 lat rzuciła w twarz kolegi z klasy ołówkiem; w odwecie, ale nikogo to nie interesowało)
- Sprawiedliwość – czym jest? (str.130)
- Czy Ruby ma prawo być zła, a nawet wściekła na matkę za to, co zrobiła?
- Jak oceniasz wybuch wściekłości Ruby podczas widzenia z mamą, tuż po odkryciu przez dziewczynkę prawdy w Internecie?
ZADANIE – klamra
Wyobraź sobie, że kolega/koleżanka z klasy rzuca w ciebie ołówkiem. Zanim się spostrzegasz, ołówek ląduje na twojej twarzy, na kilka sekund wbijając się w twój policzek.
- Co czujesz?
- Co zamierzasz/chciałbyś zrobić?
- Co robisz?
- Jak rozwiązałbyś sytuację? Pomyśl o konsekwencjach ciągu dalszego, odpowiedzialności za proponowane rozwiązanie, największej w twoim rozumieniu sprawiedliwości w tej sytuacji i ewentualnej karze.