ZADANIE - na dzień przed planowaną lekcją / przygotowanie
Nauczyciel prosi uczniów, by na następną lekcję przynieśli do szkoły coś, co ma dla nich szczególną wartość (co jest dla nich ważne, cenne, wyjątkowe).
Jeśli uczeń nie może/nie jest w stanie czegoś takiego przynieść, ma za zadanie przygotować pisemne uzasadnienie.
Po przyniesieniu na zajęcia przedmiotów, uczniowie pokazują swoje cenności kolegom i koleżankom z klasy. Po chwili nauczyciel prosi, by każdy z uczniów obdarował swoim skarbem kolegę/koleżankę z ławki.
Pytania:
- Czy łatwo ci pożegnać się z tym, co kochasz, uwielbiasz, lubisz, cenisz?
- Oddałeś, nie oddałeś?
- Co poczułeś i pomyślałeś tuż po usłyszeniu prośby nauczyciela?
- Czy czujesz, że ulubiona rzecz jest bezpieczna w nowych, innych rękach?
STRATA
- Wyjaśnienie pojęcia „straty” + szukanie synonimów;
- poczucie straty/braku matki/przyjaciółki;
- obie siostry, po odejściu ojca i śmierci matki, trafiają do rodziny zastępczej (strata domu/rodziny/poczucia bezpieczeństwa); biologiczny ojciec Ruby też odszedł (jak ojciec jej mamy); podporządkowanie się komuś (jak matka Ruby Nickowi) w obawie, że go straci; poczucie bezwartościowości, zachwiane i zaniżone poczucie własnej wartości: „myślała, że nie jest ważna dla nikogo”;
- konieczność, przymus przedwczesnej dojrzałości i odpowiedzialności, wejście w dorosłość, na którą nie jest się wcale gotowym.
ZADANIE - Co można stracić?
- głowę
- głos
- cierpliwość
- nadzieję
- wiarę
- cnotę
- miłość
- przyjaźń
- kogoś
- czas
- honor
- mienie
- kontrolę
- siłę
ŚMIERĆ
ZADANIE (praca w 3-4 osobowych grupach)
Nauczyciel rozdaje grupom po arkuszu szarego papieru i mazaki, markery, kredki. Uczniowie mają za zadanie opracować odpowiedzi na pytania (naszkicować dosłownie i w przenośni obraz śmierci w głowie i na papierze). Po wykonaniu zadania grupy prezentują stworzone przez siebie portrety śmierci.
ŚMIERĆ
- Z czym Ci się kojarzy?
- Jak wygląda?
- Jaki ma kolor skóry?
- Jaki ma kolor oczu?
- Jak jest ubrana?
- Co czujesz, gdy o niej myślisz?
- Gdzie mieszka?
- Jakie są jej atrybuty?
- Czym jest w znaczeniu metaforycznym? (pustka, brak, zniknięcie...)
- Narysuj/namaluj śmierć.
- Podaj synonimy słowa „śmierć”.
Dyskusja w kontekście książki:
- Śmierć brata Margalit – co czuje dziewczynka? Smutek, że go nie poznała, że nie ma prawa do żałoby i wspomnień o nim (jak jej rodzice); zazdrość (że był bardziej bystry), złość, poczucie winy, wyrzuty sumienia.
- Śmierć chłopca, który zginął podczas rabunku na sklep.
- Śmierć w rozumieniu ironicznym (o kimś, kogo nie chce się pamiętać, jak np. Madruga o biologicznym ojcu Ruby: „pokój jego duszy”).
- Śmierć społeczna (kara więzienia).
ZADANIE domowe - pisemne
Przypomnij sobie, co cennego w życiu straciłeś/ strata czego/kogo wywołała w tobie najsilniejsze emocje? Co czułeś (nazwij uczucia/emocje)? Odzyskałeś to?