Lekcja 4-5 Bilans zysków i strat, czyli od zrozumienia do akceptacji

ZADANIE - na dzień przed planowaną lekcją / przygotowanie

Nauczyciel prosi uczniów, by na następną lekcję przynieśli do szkoły coś, co ma dla nich szczególną wartość (co jest dla nich ważne, cenne, wyjątkowe).
Jeśli uczeń nie może/nie jest w stanie czegoś takiego przynieść, ma za zadanie przygotować pisemne uzasadnienie.

Po przyniesieniu na zajęcia przedmiotów, uczniowie pokazują swoje cenności kolegom i koleżankom z klasy. Po chwili nauczyciel prosi, by każdy z uczniów obdarował swoim skarbem kolegę/koleżankę z ławki.

Pytania:

  1. Czy łatwo ci pożegnać się z tym, co kochasz, uwielbiasz, lubisz, cenisz?
  2. Oddałeś, nie oddałeś?
  3. Co poczułeś i pomyślałeś tuż po usłyszeniu prośby nauczyciela?
  4. Czy czujesz, że ulubiona rzecz jest bezpieczna w nowych, innych rękach?

STRATA

  • Wyjaśnienie pojęcia „straty” + szukanie synonimów;
  • poczucie straty/braku matki/przyjaciółki;
  • obie siostry, po odejściu ojca i śmierci matki, trafiają do rodziny zastępczej (strata domu/rodziny/poczucia bezpieczeństwa); biologiczny ojciec Ruby też odszedł (jak ojciec jej mamy); podporządkowanie się komuś (jak matka Ruby Nickowi) w obawie, że go straci; poczucie bezwartościowości, zachwiane i zaniżone poczucie własnej wartości: „myślała, że nie jest ważna dla nikogo”;
  • konieczność, przymus przedwczesnej dojrzałości i odpowiedzialności, wejście w dorosłość, na którą nie jest się wcale gotowym.

ZADANIE - Co można stracić?

  • głowę
  • głos
  • cierpliwość
  • nadzieję
  • wiarę
  • cnotę
  • miłość
  • przyjaźń
  • kogoś
  • czas
  • honor
  • mienie
  • kontrolę
  • siłę

ŚMIERĆ

ZADANIE (praca w 3-4 osobowych grupach)

Nauczyciel rozdaje grupom po arkuszu szarego papieru i mazaki, markery, kredki. Uczniowie mają za zadanie opracować odpowiedzi na pytania (naszkicować dosłownie i w przenośni obraz śmierci w głowie i na papierze). Po wykonaniu zadania grupy prezentują stworzone przez siebie portrety śmierci.

ŚMIERĆ

  • Z czym Ci się kojarzy?
  • Jak wygląda?
  • Jaki ma kolor skóry?
  • Jaki ma kolor oczu?
  • Jak jest ubrana?
  • Co czujesz, gdy o niej myślisz?
  • Gdzie mieszka?
  • Jakie są jej atrybuty?
  • Czym jest w znaczeniu metaforycznym? (pustka, brak, zniknięcie...)
  • Narysuj/namaluj śmierć.
  • Podaj synonimy słowa „śmierć”.

Dyskusja w kontekście książki:

  1. Śmierć brata Margalit – co czuje dziewczynka? Smutek, że go nie poznała, że nie ma prawa do żałoby i wspomnień o nim (jak jej rodzice); zazdrość (że był bardziej bystry), złość, poczucie winy, wyrzuty sumienia.
  2. Śmierć chłopca, który zginął podczas rabunku na sklep.
  3. Śmierć w rozumieniu ironicznym (o kimś, kogo nie chce się pamiętać, jak np. Madruga o biologicznym ojcu Ruby: „pokój jego duszy”).
  4. Śmierć społeczna (kara więzienia).

ZADANIE domowe - pisemne

Przypomnij sobie, co cennego w życiu straciłeś/ strata czego/kogo wywołała w tobie najsilniejsze emocje? Co czułeś (nazwij uczucia/emocje)? Odzyskałeś to?

Licencja Creative Commons Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska