Lekcja 3 Reakcje świata na INNOŚĆ

ZADANIE - pogadanka

Nauczyciel przygotowuje salę pod zajęcia tak, by ławki ustawione były w okrąg/elipsę. Może wybrać do zajęć salę, w której dzieciaki będą mogły usiąść na podłodze, po okręgu. Przygotowuje kartki-losy, na których kreśli kropki o dwóch różnych kolorach. Każdy z uczniów ciągnie los. Osoby, które wylosowały kartkę z niebieską kropką (3), wychodzą na środek. Zadaniem pozostałych uczniów jest przyglądać się trojgu stojącym w środku tak, by znaleźć i wymienić 3 cechy, różniące je od siebie. Osoby w środku patrzą, kto i w jaki sposób je obserwuje. Po zakończeniu ćwiczenia osoby stojące (obserwowane) opowiadają, co czuły i co odnotowały.

PYTANIA

  1. Jak świat reaguje na Melody? (Rodzice/siostrzyczka/Pani V./lekarze/nauczyciele/rówieśnicy/kelnerka/operator telewizyjny/pani odprawiająca podróżnych na lotnisku)?
  2. Co myśli Melody?
  3. Co czuje Melody?

REAKCJE INNYCH

RODZICE

Strach przed tym, że drugie dziecko będzie chore. Lęki, obawy, obwinianie się… To wszystko słyszy i czuje Melody. Boi się, że rodzice nie dadzą rady pogodzić opieki nad nią i nad nowonarodzoną siostrzyczką, skutkiem czego zmuszeni będą oddać Melody do ośrodka. Takie myśli pojawiają się w jej głowie w wieku około 9-10 lat. „Ich życie byłoby łatwiejsze, gdyby mieli tylko jedno dziecko. Takie niezepsute”.

RÓWIEŚNICY Z KLASY INTEGRACYJNEJ

  • Ignorowanie, unikanie
  • traktowanie, jakby była niewidzialna, obrzydliwa, dziwna, śmieszna, brzydka, głupia (str. 30), jakby nie miała nic do powiedzenia (bo nie mówi), ograniczona umysłowa, upośledzona,
  • gapią się, śmieją, odwracają głowy, przedrzeźniają, śmieją się aż do usmarkania, oślinienia, robienia zeza, zsuwania się z krzesła (udawania bezwładu);
  • „Fuj! Można się zarazić”, „Spójrz! Jestem niedorozwinięta!” – teksty „normalnych”, zdrowych dzieci;
  • wymachują rękoma, wierzgają nogami, skrzeczą, chichoczą.
  • Nie zadzwonili do Melody przed wyjazdem do Waszyngtonu, nie uprzedzili o wspólnym śniadaniu (bo trzeba ją karmić)

PANI V.

  • Widzi w Melody niezwykłość, dar, który chce pomóc jej odkryć i wydobyć
  • Wierzy, że Melody jest zdolna do nauki, że wszystko rozumie
  • Traktuje ja jak inne dzieci, nie boi się jej inności, choroby, motywuje ją do nauki/działania, nie daje taryfy ulgowej, wymaga, nie rozczula się nad nią, WIERZY w nią jak mało kto.

POMOC (Melody, jej rodzicom - jak to wygląda? Jaką przybiera formę? Kto pomaga?)

PODŁOŚĆ (Czym jest, czym się przejawia. Podaj synonimy słowa "podłość")

ZADANIE domowe - pisemne

  • Mama (w złości, z bezsilności, z braku zrozumienia) syczy przez zęby: „Odwiozę cię do szkoły i mam nadzieję, że pozwolą ci tam zostać!”
  • Z czego wynikać może zachowanie mamy Melody? (zawód/rozczarowanie sytuacją/zmęczenie/rezygnacja/niezrozumienie własnego dziecka/ból...).
  • Czy kiedykolwiek czułeś, że masz czegoś dość/czułeś się totalnie bezsilny/nie miałeś na coś wpływu? Co to było? Jak sobie z tym radziłeś? Jakie towarzyszyły temu emocje?
  • Czy powiedziałeś kiedyś komuś w złości coś, czego później bardzo żałowałeś? Przeprosiłeś? Naprawiłeś to? W jaki sposób?
Licencja Creative Commons Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska