SŁOWA
- Czym są i mogą być słowa?
- Jaka jest ich wartość?
- Czego nośnikiem mogą być?
- Co i jak pisać, by powstało dobre opowiadanie?
PISANIE
„Kiedy piszę, mogę dać się poznać. Mogę zostać wysłuchany. Ale nikt nie musi na mnie patrzeć. W ogóle nikt nie musi mnie widzieć”.
- Czym jest?
- Do czego służy?
- Jaka jest różnica między przekazem ustnym a pisanym?
ZADANIE
- Po co piszesz?
- Co daje ci pisanie?
- Wyrazem czego może być / wyrazem czego się staje?
IDIOMY
- Czym są?
- Podaj przykład idiomów.
- Na czym polega ich trudność? (str. 19)
IRONIA (135-136-137-138-147-148-150)
- Co to takiego?
- Kiedy mamy do czynienia z ironią?
- Kiedy mówimy o IRONII LOSU?
- „Używa się jej, żeby było zabawnie” – też tak uważasz?
- Albo żeby wyrazić coś w nieoczywisty sposób (str. 135)
- Podaj przykłady ironii w oparciu o książkę i własne życie.
ZADANIE
- Znajdź w książce jak najwięcej słów i/lub wyrażeń, nad którymi zatrzymuje się Jason.
- Co oznaczają?
- Czy dla ciebie mają takie same znaczenie jak dla Jasona?
- Na czym może polegać ich szczególność?
ILUZJA / MISTYFIKACJA / SARKAZM / ZATAJENIE / KŁAMSTWO / EMPATIA / ŁUT SZCZĘŚCIA – wyjaśnij pojęcia
ZADANIE
- Przeanalizuj zachowanie i tok myślenia Jasona, zawarte w słowach bohatera: Jest moją dziewczyną, więc nie chcę sprawić jej przykrości.
- Czy uważasz, że to właściwe, że im bardziej ci na kimś zależy, tym bardziej próbujesz chronić go przed zranieniem/zawodem. Nawet kosztem kłamstwa? (str. 142)
- Co z takiego podejścia może wyniknąć? (str. 148)
- Jaka jest (według Ciebie) najważniejsza część ciała pisarza i dlaczego?(str. 193-202)
- Serce
- Ręce
- Mózg
- Palce
- Oczy
- Uszy