Lekcja 9 Słowa mają moc

SŁOWA

  • Czym są i mogą być słowa?
  • Jaka jest ich wartość?
  • Czego nośnikiem mogą być?
  • Co i jak pisać, by powstało dobre opowiadanie?

PISANIE

„Kiedy piszę, mogę dać się poznać. Mogę zostać wysłuchany. Ale nikt nie musi na mnie patrzeć. W ogóle nikt nie musi mnie widzieć”.

  • Czym jest?
  • Do czego służy?
  • Jaka jest różnica między przekazem ustnym a pisanym?

ZADANIE

  • Po co piszesz?
  • Co daje ci pisanie?
  • Wyrazem czego może być / wyrazem czego się staje?

IDIOMY

  • Czym są?
  • Podaj przykład idiomów.
  • Na czym polega ich trudność? (str. 19)

IRONIA (135-136-137-138-147-148-150)

  • Co to takiego?
  • Kiedy mamy do czynienia z ironią?
  • Kiedy mówimy o IRONII LOSU?
  • „Używa się jej, żeby było zabawnie” – też tak uważasz?
  • Albo żeby wyrazić coś w nieoczywisty sposób (str. 135)
  • Podaj przykłady ironii w oparciu o książkę i własne życie.

ZADANIE

  • Znajdź w książce jak najwięcej słów i/lub wyrażeń, nad którymi zatrzymuje się Jason.
  • Co oznaczają?
  • Czy dla ciebie mają takie same znaczenie jak dla Jasona?
  • Na czym może polegać ich szczególność?

ILUZJA / MISTYFIKACJA / SARKAZM / ZATAJENIE / KŁAMSTWO / EMPATIA / ŁUT SZCZĘŚCIA – wyjaśnij pojęcia

ZADANIE

  1. Przeanalizuj zachowanie i tok myślenia Jasona, zawarte w słowach bohatera: Jest moją dziewczyną, więc nie chcę sprawić jej przykrości.
  2. Czy uważasz, że to właściwe, że im bardziej ci na kimś zależy, tym bardziej próbujesz chronić go przed zranieniem/zawodem. Nawet kosztem kłamstwa? (str. 142)
  3. Co z takiego podejścia może wyniknąć? (str. 148)
  4. Jaka jest (według Ciebie) najważniejsza część ciała pisarza i dlaczego?(str. 193-202)
  • Serce
  • Ręce
  • Mózg
  • Palce
  • Oczy
  • Uszy
Licencja Creative Commons Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska