ZADANIE
Nauczyciel przynosi do klasy skrzynkę pełną rozmaitych przedmiotów (niektóre kompletne, niektóre zepsute). Prosi, by każdy z uczniów wyłowił ze skrzynki jeden egzemplarz.
PYTANIA:
- Co to jest? Do czego służy? Czy jest kompletne/zdekompletowane/wadliwe?
- Wyobraź sobie, że jesteś przedmiotem, który wylosowałeś.
- Jak się czujesz? Jak się nazywasz? Czy jesteś (i w jakim stopniu) użyteczny?
- Określ różnice między tobą, a przedmiotem.
- Czasem przedmioty można naprawić. Jak jest z ludźmi?
- Co i w jaki sposób możemy w sobie naprawić?
- Na naprawę czego mamy wpływ, a kiedy nie mamy wpływu?
INNOŚĆ – co znaczy być INNYM?
Uczniowie w dyskusji sięgają do własnej wiedzy i doświadczeń, a następnie szukają przykładów inności w oparciu o bohaterów książki.
Rodzaje inności:
- zewnętrzna/wizualna
- wewnętrzna/charakter/osobowość/temperament/umysł
- obyczajowa/kulturowa/religijna
- komunikacyjna – alternatywne sposoby komunikacji (język mówiony, pisany, migowy, tablice, obrazki, komputer itp.)
PRACA Z KSIĄŻKĄ
Inność na przykładzie reprezentantów klasy H-5, str. 29-40
- Kiedy Melody zauważa, że jest inna?
- Jak Melody postrzega kolegów z klasy H-5?
„Żadne z nich nie potrafi być podłe” (str. 290)
- Jak myślisz: dlaczego? O czym to świadczy?
- Jak, w obliczu powyższych wniosków, wypadają zdrowe dzieci?
– Melody nie jest inna.Mama kiwa głową. – Wiem, że masz rację, ale… Melody ma jednak dużo trudniej. – Nie, to my mamy trudniej. Musimy dotrzeć do tego, co ona ma w głowie.” (str. 172)
ZADANIE
Odnieś się do słów Pani V. Zgadzasz się z nią? Na czym polega trudność sytuacji dorosłych? Na czym polega trudność sytuacji Melody?