Lekcja 4 Czy można się TYM zarazić? Rola integracji w procesie oswajania inności

ZADANIE

Uczniowie odliczają od jednego do dwóch. Jedynki tworzą jedną grupę, dwójki drugą. Jedynki zastanawiają się wspólnie nad pytaniem: „Co znaczy być INNYM”? Dwójki: co znaczy być jak wszyscy? Obie grupy zastanawiają się, czy „być innym” i „być jak wszyscy” to wada, czy zaleta.

  1. Czym jest INTEGRACJA? Co to są „klasy/szkoły integracyjne i czemu służą? Jakie jest ich zadanie? (str. 93), podaj synonimy słowa „integracja”.
  2. Czym jest WIARA W SIEBIE? Do czego jej potrzebujemy? Co powoduje jej brak? Jakim byłbyś człowiekiem, gdybyś nie wierzył w siebie i gdyby nikt inny nie wierzył?
  3. Jak INTEGRACJA może wpłynąć na wiarę w siebie? Czy do tego, by w siebie wierzyć potrzebujemy innych ludzi? Kogo? A Ty kogo potrzebujesz?
  4. WÓZEK INWALIDZKI – symbol czego?- dla Melody – namiastka niezależności i wolności (zwłaszcza elektryczny)- dla rodziców Melody – ogromny ciężar fizyczny, ale czy tylko?- dla ludzi z zewnątrz i dzieci w szkole – symbol ułomności, niepełnosprawności często utożsamianej z upośledzeniem umysłowym;
  5. NORMALNOŚĆ „- Chcę być jak inne dzieci.- Chcesz być podła, fałszywa i bezmyślna?- Nie. Normalna.” (W rozmowie z panią V.)- Melody chce być taka, jak wszyscy. „A ja ze wszystkich sił staram się nie zwracać na siebie uwagi”

ZADANIE

Pomyśl nad wadami i zaletami zwracania na siebie uwagi

„Chcę być jak wszystkie inne dziewczyny”.„Dlaczego nie mogę być jak inni?”

  1. WYKLUCZENIE/PRZEZROCZYSTOŚĆ „Wkurza mnie, że mówią o mnie tak, jakby mnie tu nie było” (str. 172) „A ja ze wszystkich sił staram się nie zwracać na siebie uwagi”- Melody czuje, że klasa nie chce jej w drużynie. Czuje, że wstydzą się jej, bo się ślini, trzeba ją karmić, wydaje z siebie dziwne dźwięki, chwieje się na boki.
  2. KONTROLA „Trąby powietrzne” – utrata kontroli, panowania nad sobą, pod wpływem silnych emocji i frustracji, z powodu niemożności ich wyrażenia, jak i z powodu niezrozumienia przez świat. Gdy nie umie pohamować emocji skowycze, wierzga i dziko wymachuje ramionami, choć wcale tego nie chce. Tak reaguje jej, wymykające się spod władzy umysłu, ciało. Jej ramiona latają niczym skrzydła wiatraka, krzyczy i wyje z radości.
  3. CODZIENNOŚĆ/FUNKCJONOWANIE MELODY W ŚWIECIE- TOALETA „Wizyta w szkolnej toalecie, to dla mnie droga przez mękę” (str. 187) - JEDZENIE „Bardzo chciałabym jeść normalnie, ale to tylko kolejna nieosiągalna pozycja na mojej liście życzeń. Obok chodzenia, samodzielnych wizyt w ubikacji, no i latania”.„Choć wstyd się przyznać, to z kubka niekapka pije mi się dużo lepiej”. - WIARA W SIEBIE „Wierzę w siebie, moja rodzina wierzy we mnie. Pani V. również. Nie jestem tylko pewna, czy wierzy we mnie reszta świata” (str. 176) - MARZENIA (Marzenia Melody w konfrontacji z marzeniami rówieśników)Chodzić, czytać, mówić, tańczyć, jeść samodzielnie, samej chodzić do toalety i aby inne dzieciaki częściej z nią rozmawiały. No i latać…- Na zawodach, podczas gdy inne dzieciaki skupiają się nad tym, jak wyglądają, jak wypadną w telewizji, Melody myśli tylko o tym, aby „nie narobić bałaganu”.
Licencja Creative Commons Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska