ABSTRAKCJA, ALIENACJA, AUTYZM – praca ze słownikami, Internetem
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, każdej z nich przyporządkowując jedno z pojęć.
Uczniowie maja za zadanie wyjaśnić je w oparciu o poniższe pytania:
- Co to takiego?
- Z czym ci się kojarzy abstrakcja / alienacja / autyzm?
- Odszukaj w książce przykłady, odpowiadające rozpatrywanym pojęciom.
STRES – co to takiego i jak rzutuje na kontakt Jasona ze światem?
Praca z książką / dyskusja.
- W stresie wszystko Jasona swędzi. Jakby miał pchły. „Zły. Pchły. Psy”. Te słowa do siebie pasują. Zły, pchły, kły. Pchły, psy. Wszystkie te słowa gryzą” (str. 82-83)
- "Wydawało mi się, że zaraz odleci mi głowa. Też chciałem pograć".
- "Nie pamiętam, co to była za gra. Była stara i nieciekawa, ale musiałem się czymś zająć, żeby nie zwariować".
- Gdy się niecierpliwi, piecze go skóra i macha rękoma, tupie nogami, żeby przestała go piec (str. 106).
- W stresie swędzi go głowa, cos ściska mu gardło, drapie się, rzuca przedmiotami, czując się przy tym „jak śmieć”, lecz nie umie nad tym zapanować (str. 122).
- "Opieram dłonie o ścianę i mocno przyciskam, najmocniej jak tylko się da. Liczę w myślach do dziesięciu".
- Nadwrażliwość na dźwięki. Na krzyk, trzask, łomot, zgrzyt, hałas. Jason słyszy to wszystko tak, jak słyszy złość i strach (str. 83).
- Ma trudności w odróżnianiu od siebie ludzi (wszystkie dziewczyny wyglądają tak samo).
- Na stres i strach reaguje napadami szału.
- Intensywnie odczuwa zapachy, silnie piecze go skóra, plączą mu się słowa.
- Problem jest w stanie „rozsadzać mu głowę, a jego rzeczywistość wali się w gruzy” (str. 126) – olbrzymia wrażliwość – „Czasem odnoszę wrażenie, że mam w mózgu robale”.
- Boi się, że Rebecca go nie polubi, bo żadna dziewczyna go nie lubi.
- Mama i Jason po diagnozie autyzmu (str. 153, 155, 156, 157)