Lekcja 2 Słowo na „A”

ABSTRAKCJA, ALIENACJA, AUTYZM – praca ze słownikami, Internetem

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, każdej z nich przyporządkowując jedno z pojęć.

Uczniowie maja za zadanie wyjaśnić je w oparciu o poniższe pytania:

  • Co to takiego?
  • Z czym ci się kojarzy abstrakcja / alienacja / autyzm?
  • Odszukaj w książce przykłady, odpowiadające rozpatrywanym pojęciom.

STRES – co to takiego i jak rzutuje na kontakt Jasona ze światem?

Praca z książką / dyskusja.

  • W stresie wszystko Jasona swędzi. Jakby miał pchły. „Zły. Pchły. Psy”. Te słowa do siebie pasują. Zły, pchły, kły. Pchły, psy. Wszystkie te słowa gryzą” (str. 82-83)
  • "Wydawało mi się, że zaraz odleci mi głowa. Też chciałem pograć".
  • "Nie pamiętam, co to była za gra. Była stara i nieciekawa, ale musiałem się czymś zająć, żeby nie zwariować".
  • Gdy się niecierpliwi, piecze go skóra i macha rękoma, tupie nogami, żeby przestała go piec (str. 106).
  • W stresie swędzi go głowa, cos ściska mu gardło, drapie się, rzuca przedmiotami, czując się przy tym „jak śmieć”, lecz nie umie nad tym zapanować (str. 122).
  • "Opieram dłonie o ścianę i mocno przyciskam, najmocniej jak tylko się da. Liczę w myślach do dziesięciu".
  • Nadwrażliwość na dźwięki. Na krzyk, trzask, łomot, zgrzyt, hałas. Jason słyszy to wszystko tak, jak słyszy złość i strach (str. 83).
  • Ma trudności w odróżnianiu od siebie ludzi (wszystkie dziewczyny wyglądają tak samo).
  • Na stres i strach reaguje napadami szału.
  • Intensywnie odczuwa zapachy, silnie piecze go skóra, plączą mu się słowa.
  • Problem jest w stanie „rozsadzać mu głowę, a jego rzeczywistość wali się w gruzy” (str. 126) – olbrzymia wrażliwość – „Czasem odnoszę wrażenie, że mam w mózgu robale”.
  • Boi się, że Rebecca go nie polubi, bo żadna dziewczyna go nie lubi.
  • Mama i Jason po diagnozie autyzmu (str. 153, 155, 156, 157)
Licencja Creative Commons Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska